YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
“Yrityksellä ei voi olla stabiilia tilaa”, AhoSteelin yrittäjä Jari Aho sanoo, ja kasvattaa yritystään edelleen
– Jos yritys meinaa menestyä, pitää olla aina kasvu mielessä, toteaa konepajayrittäjä Jari Aho Karkkilasta. AhoSteel onkin satsannut jatkuvasti teollisuuskiinteistöön, laitteistoon, henkilökuntaan ja vielä brändiinkin, joka uudistettiin kesällä.
Suomessa ihmetellään, kun yli 50-vuotiaita ei palkata töihin, ikään kuin heillä ei olisi annettavaa yrityksille. AhoSteelin yrittäjä Jari Aho on 74-vuotias, mutta on uudistanut yritystään voi sanoa rajusti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuosina, jolloin muut ovat jo eläkkeellä.
– Kyllä yrityksen kasvun, kehityksen ja menestyksen takana ovat Jarin visiot – hänen näkemyksensä viimeisen tekniikan perään, toteaa yritystä vuoden verran toimitusjohtajana vetänyt Jarmo Hakkarainen.
– En minä osaa pelätä, kakarasta saakka, kun on joutunut puskemaan töitä. Olen pitänyt firman ja omat rahat erillään ja satsannut hyvään yöuneen, joka on ollut aina keskimäärin kahdeksan tuntia. Joka ilta otan kirjan käteen, niin unohtuu päivän murheet ja saa unen päästä kiinni. Uni on häiriintynyt vain pari kertaa, kun on joutunut tekemään ikäviä henkilöstöratkaisuja. Ne rassaavat yrittäjää eniten, Aho itse kertoo.
Uudistuksia kasvun moottorina
AhoSteelin uudistuksien ytimessä on tietenkin 2019 valmistunut 3600 m2 tehdashalli, jonka ytimessä on 10 kW laserleikkuri-automaattivarasto. Ensimmäinen laser otettiin käyttöön jo 1996, mutta tämä uusi on ”erittäin pätevä”. Laserin ja hallin investoinnin arvo oli noin 5 M€, johon ELY-keskus myönsi 20 % investointiavustuksen.
– Ajoimme kesällä 26 tuntia putkeen laseria koskematta mihinkään, kun tavallisesti trukit syöttää, mikä on varsin hidasta. Laitteisto syöttää terästä laserille, joka leikkaa, jonka jälkeen se purkaa jätteet ja valmiit tuotteet automaattisesti, Hakkarainen kuvailee ylpeänä.
Lisäksi yritys on investoinut 100 000 € reunanpyöristyslaitteeseen ja viimeksi elokuussa 2024 555 000 € monitoimisorviin. Kaikkiin on saatu 20 % ELY-rahaa.
– Keukea on käytetty apuna kaikissa hankinnoissa ja siellä Riitta Backman on ollut mukana. Vieväthän nuo aikaa, mutta eivät ole kummoisia prosesseja, Hakkarainen kuvaa avustuksien anomista.
Nykyaikaista automaatiota sisältävä monitoimisorvi on sorvi ja jyrsinkone samassa laitteessa, joka pystyy työstämään kappaletta yhdellä kiinnityksellä lähes joka suunnasta. Tarvitaan vähemmän asetuksia, eikä tule mittavirheitä, ja valmistusaika nopeutuu.
Ja vielä: yhtiön kummankin teollisuusrakennuksen katoilla on yhteensä 350 MW aurinkopaneeleita arvoltaan 290 000 €. Tämäkin hankinta sai tueksi 20 % ELY-rahaa. Sähköä yhtiö kuluttaa vuodessa 1,1 GWh.
Uusi brändi
Uusi AhoSteel -brändi julkistettiin vuoden 2024 alkukesästä.
– Aiemmin yritys tunnettiin nimellä Hitsaus- ja Rakennustyö Aho, mutta siinä oli aina kääntäminen ja selitteleminen ulkomaisille asiakkaille, Hakkarainen toteaa.
Yhtiön uusi slogan on ”Creating Value with Steel Know-How”, jota ei yritettykään kääntää suomeksi, kun ei ollut sopivia sanoja.
– Haluamme olla aikaisessa vaiheessa mukana projekteissa, jolloin asiakkaat saavat erilaisia etuja ja meille syntyy pitkäaikaisia asiakkuuksia.
Pitkäaikaisimmat asiakkuudet AhoSteelillä ovat yrityksen koko olemassaolon mittaisia.
Satsauksia henkilökuntaan
AhoSteelillä, kuten muillakin kasvua hamuavilla konepajayrityksillä, haasteena on rekrytointi. Konepajateollisuus ei ole mediaseksikästä, vaikka siellä ammattimiestä arvostetaan.
– Hitsareita ei oikein kouluteta missään Etelä-Suomessa. Ei ole imua metallialalla, eikä Karkkila ehkä ole kaikkein vetovoimaisin paikkakunta, kun matkaa on muualle, eikä julkista liikennettä, Jari Aho toteaa.
– Oppisopimuksessa meillä on kaksi henkilöä. Teemme yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Yhden pätevän olemme saaneet koulun penkiltä, mutta hitsaukseen tarvittaisiin lisää. Monella ei riitä pätevyys, tarvitaan luokkahitsareita.
– Ennen vanhaan piti opintojen lopuksi tehdä pätevyyden osoittava lopputyö. Nykyään sellaisia ei vaadita, eikä suoraan koulun penkiltä saada päteviä työntekijöitä.
AhoSteel onkin saanut työntekijöitä maamme rajojen ulkopuolelta. Jo 15 vuotta sitten oli Karkkilassa työllistämisprojekti, jolloin tuotiin etupäässä Aasiasta osaavia työntekijöitä. Nyt heitä on yhtiössä jo yhdeksän, ja lisää on tulossa.
Uusi satsaus henkilökuntaan on tietenkin myös toimitusjohtaja Jarmo Hakkarainen. Jari Aho palkkasi ensimmäisen toimitusjohtajan vuonna 2004, kun hän ei itse osannut englantia.
Jari Aho omistaa yhtiöstä 90 %, avovaimo Marja Tykkyläinen 10 %. Marja hoiteli aikanaan yhtiön kirjanpitoa ja laskutusta, ja hänellä on ollut merkittävä rooli yrityksen toiminnassa.
Pitää olla kanttia ottaa riskiä
Vuonna 2013 Jari Aho sai Uudenmaan teollinen yrittäjä -palkinnon rohkeudestaan investoida. Tuolloin hän hankki Pohjoismaiden suurimman automaattisen hitsausrobotin, joka valmistaa sora- ja maansiirtolavoja. Se maksoi 500 000 €.
Nyt yrityksessä on 36 työntekijää ja 4,8 M€ liikevaihto vuonna 2023. Parhaimmillaan liikevaihto on ollut yli 7 M€. Mutta mihin asti yritys voi kasvaa ja milloin taas laajennetaan?
– Yrittäjän pitää itse määritellä kasvukulma, että se on sopiva, Jari Aho toteaa ja arvelee, että laajennukseen mennee viitisen vuotta.
Uuden hallin 3600 m2 lisäksi pihalla on varattu 1000 m2 laajennukselle. Koko tontilla on rakennusoikeutta 6000 m2.
– Tarpeesta lähdettiin, kun tätä hallia alettiin suunnitella 2017. Ymmärsin että tie on pystyssä, jos ei tehdä jotain, oli pakko rakentaa halli ja kasvaa. Vanhat toimitilat eivät olleet nykyaikaiset.
– Tälläkin hetkellä tehdään päivitystä vanhoihin tiloihin, rakennetaan nosturirataa. Yrityksellä ei voi olla stabiilia tilaa, Jari Aho toteaa.
Valoisat tunnelmat
Elämme matalasuhdannetta. Metalliteollisuuden tilauskannat ovat pudonneet viisi kvartaalia peräkkäin. Tilauskanta konepajateollisuussektorilla yleisesti oli kesäkuussa 26 % pienempi kuin vuotta aikaisemmin.
– Tunnelma on kuitenkin positiivinen ja innostunut. On merkkejä noususta, mutta mittareiden mukaan se ei ole vielä päässyt käyntiin, Hakkarainen toteaa.
Vientiä on vähän, mutta kansainvälistymissuunnitelmaa on alettu tekemään. Yhtiö on mukana Keuken Digidiili-työryhmässä, jossa kartoitetaan yrityksen digitaalisuutta ja mahdollisuutta käyttää tekoälyä.
Yhtiö pyrkii nostamaan jalostusastetta, lisäämään kokoonpanoa. Vakioasiakkaisiin syntynyttä kuoppaa onkin kyetty paikkaamaan uusilla asiakkailla.
– Odotamme, että korot tulisivat alas ja alettaisiin tehdä investointeja. Metalliteollisuutta tarvitaan aina ja vahvimmat jäävät henkiin, Hakkarainen toteaa.
– Kaikessa on pantava itsensä täysillä peliin. Se on mukavaa ja elämäntapa, toteaa Jari Aho lopuksi.
Teksti ja kuva: Jukka Nissinen
Artikkeli on tuotettu yhdessä KaMu Uusimaa – Kasvua ja menestystä uusiutumalla -hankkeen kanssa.