YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjän podcastin kevätkauden viimeisessä jaksossa keskustellaan koroista, inflaatiosta ja talouden näkymistä yrittäjien kannalta. Tilannetta arvioi Suomen Yrittäjien pääekonomisti Juhana Brotherus.
Kuva: Getty Images
27.11.2024 klo 08:52
Uutinen

Yritysten usko tulevaan palautumassa, kuluttajien luottamus jämähtänyt

Yritysten näkymissä pohjakosketus on jätetty taakse, ja luottamus tulevaan on kasvussa. Kuluttajien luottamuksessa positiivinen kehitys sen sijaan katkesi.

Yritysten luottamus parani marraskuussa kaikilla päätoimialoilla vähittäiskauppaa lukuun ottamatta, kertoo Elinkeinoelämän keskusliiton julkaisema luottamusindikaattori.

– Vaikka taso on vielä pitkän aikavälin keskiarvoa alempana, yritysten luottamus tulevaan on osoittanut varovaisia elpymisen merkkejä keväästä asti. Varsinkin rakentamisen luottamus on jyrkässä nousussa ja kuopan pohja jäämässä kauas taakse. Tuoreimpien lukujen valossa yritykset odottavat suhdanteen käännettä tulevalle vuodelle, Suomen Yrittäjien ekonomisti Roope Ohlsbom arvioi.

Toisaalta varsinkin pienten yritysten joukossa on havaittavissa myös epävarmuutta.

– Esimerkiksi tuoreimman Yrittäjägallupin mukaan Donald Trumpin valinta Yhdysvaltojen presidentiksi on lisännyt pk-yrittäjien huolta maailman kehityksestä. Eurooppalaisten ostopäällikköindeksien heikko taso kertoo laaja-alaisista haasteista. Suurin epävarmuus koskee vahvasti maailmantalouden kehityksestä sekä tasaisesta toimintaympäristöstä riippuvaista teollisuutta. On erittäin positiivista, että haastavasta tilanteesta huolimatta suomalaiset yritykset uskovat talouden käänteeseen, Ohlsbom jatkaa.

Kuluttajien luottamus heikkeni

Kuluttajien luottamus heikkeni hieman marraskuussa. Tilastokeskuksen julkaisema kuluttajien luottamusindikaattori sai lokakuussa vähiten negatiivisen arvon sitten helmikuun 2022, mutta nyt positiivinen kehitys katkesi.

– Edes vuoden päivät matalana pysynyt inflaatio ja laskusuuntaan kääntyneet asuntolainojen korot eivät näytä luovan kestävää uskoa kuluttajiin, Ohlsbom sanoo.

Marraskuun kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli -7,4.  Vuotta aiemmin kuluttajien luottamus sai arvon -12,4, ja pitkän aikavälin keskiarvo on -2,6. Kuluttajien näkemykset oman taloutensa tilasta ovat parantuneet merkittävästi viimeisen puolen vuoden aikana.

– Odotukset Suomen talouden kehityksestä ovat synkentyneet entisestään kesän jälkeen. Suomen talouden kohdalla pessimismi on sinänsä ymmärrettävää, koska sitä koskeva julkinen keskustelu on suurelta osin negatiivissävytteistä, ja positiiviset talousuutiset ovat harvassa, Ohlsbom sanoo.

– Odotukset Suomen työttömyyskehityksestä synkkenivät entisestään, ja omakohtainen työttömyyden uhka koettiin suureksi. Ajankohtaa pidettiin edelleen erittäin epäedullisena rahan käyttämiselle ja kestotavaroiden ostamiselle. Myös asunnon ostoaikeita oli normaalia vähemmän. Kuluttajat ovat tällä hetkellä mieluummin liian varovaisia kuin liian rohkeita, ja normaalin kulutuksen sijaan moni kerää puskuria pahan päivän varalle, Ohlsbom arvioi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus